• Text smaller
  • Text bigger

Picture this.

On July 26, WorldNetDaily published an exclusive, copyrighted,
breaking news story,

“FBI fishes Senate e-mail for Trulock.”

No other media organization had the story.

Two days later, the Washington Post published a remarkably similar story,

“Probe of Ex-Official Extends to Hill.”
Moreover, Walter Pincus, the Post’s top national security writer who authored the article, reportedly had been e-mailed copies of WND’s story on July 27 by sources on Capitol Hill.

When WND’s Washington bureau chief Paul Sperry, who broke the story, contacted the Post for an explanation, the news giant readily admitted the Post had failed to credit WorldNetDaily with the story.

Here is what federal page editor Judy Sarasohn wrote: “Dear Mr. Sperry: While I did not handle Walter Pincus’ original story, I did speak to him yesterday morning when he called the National Desk early to complain about the credit to your publication being dropped and to ask that the situation be rectified. When I checked into it, I learned that his article had to be cut because of space restrictions and an editor was faced with some tough choices. A clarification was published in today’s Washington Post stating that the article should have noted that the request for the Trulock e-mails was first reported by WorldNetDaily.com.” (See

Post article
for “Correction” box on upper right.)

Aside from the obvious question — “How much space would it have taken to write, ‘As originally reported in WorldNetDaily.com’?” — there is a pattern here.

When

WorldNetDaily broke the story of President Clinton’s
Executive Order 13083
— which totally re-defined federalism and threatened to gut the 10th Amendment — it was a month before the Post finally got around to covering the story in a July 17, 1998, piece by Post staff writer David Broder. No credit to WorldNetDaily, whose major exposure along with subsequent protests from local and state officials across the country led the White House ultimately to suspend the order and issue a rewritten version.

On Feb. 27 of this year, Post staffer Marc Fisher interviewed WND Editor Joseph Farah about another WorldNetDaily scoop — Jane Fonda’s conversion to Christianity. In his story, “When Barbarella Met Jesus,” here’s how Fisher attributes the story to WorldNetDaily:

“The couple’s separation was ‘prompted in part by Fonda’s stunning embrace of ‘born-again’ evangelical Christianity,’ said the story on WorldNetDaily.com. This is one of those Internet specials, a report that originated on a wacky Web site and found its way onto page one of the Washington Times before flying all over the infotainment universe.”

And when last October WND’s Joseph Farah first brought the brutal rape-murder of 13-year-old Jesse Dirkhising to national attention, he pointed out the obvious double standard, whereby the Matthew Shepard case (homosexual killed by “straights”) received extended, wall-to-wall national coverage, while the Dirkhising case (child killed by homosexuals) was virtually ignored by the national press. Even the Associated Press was forced later to admit publicly it had made a mistake in not carrying the story on its national wire. Yet, the Washington Post responded to the controversy over lack of coverage by comparing Farah with Ku Klux Klansman David Duke.

The Post’s ombudsman, E.R. Shipp — supposedly the conscience of the newspaper — wrote the following in her Nov. 19, 1999 piece,

“Reporting Two Killings:”

“There is an explanation for the absence of coverage of the brutal rape and asphyxiation death of 13-year-old Jesse Dirkhising, but those who are inclined to believe the David Dukes, Joseph Farahs and Tim Grahams of the world — who have asserted that the story has been suppressed so that homosexuals won’t be portrayed negatively — will not be satisfied.”

Or how about the Nov. 19, 1996, Post article, “Conducting Commerce Without Civility” by staff writer Guy Gugliotta, in which he describes Joseph Farah’s Wall Street Journal op-ed piece on corruption charges against Energy Secretary Hazel R. O’Leary this way:

“The next exchange arose over an Oct. 22 op-ed piece in the Wall Street Journal written by conspiracy theorist Joseph Farah, whose think tank doubts the suicide of White House Deputy Counsel Vincent W. Foster Jr.”

“Wacky website,” “conspiracy theorist,” “David Duke”?

Although crediting sources is a matter of basic competency and professionalism in the news business, it often is not observed. Indeed, WorldNetDaily frequently sees its stories picked up by other news organizations. Occasionally WND receives credit, but more often it does not.

So for the sake of new readers who may not be familiar with the three-year track record of WorldNetDaily.com, a new feature is hereby introduced:

“WND Scoops: You read it here first!”

Although by no means an exhaustive listing of original stories, “Scoops” features some of the high-profile stories that have had the greatest impact on Americans over the last three years. “Know Your Customer,” the National ID card, CNN-Time’s “Tailwind” fraud and many others are described and linked.

The page will be updated, of course, as new breaking stories are reported right here in WorldNetDaily, and subsequently picked up by other media — who may or may not let on as to who reported the story first.

Go to

WND Scoops
now.

  • Text smaller
  • Text bigger
Note: Read our discussion guidelines before commenting.