The Boston Globe today tried to distance itself from its admitted error in publishing pornographic photos fraudulently depicting the rape of Iraqi women by American GIs by blaming the city councilor who distributed the pictures at a press conference.

In an editorial, the paper admitted for the first time the photos were “bogus” and “appeared” to be taken from a porn site, but in a separate article, the Globe’s ombudsman claims she still has failed to discover the source of the photos and still has not confirmed or denied their veracity to readers.


The photographs – uncovered by WorldNetDaily as fodder for

Arab propaganda – accompanied an article in the

Boston paper about local city councilor Chuck Turner,

who distributed the graphic pictures Tuesday at a press

conference with activist Sadiki Kambon.

Turner told reporters the photos showed U.S. soldiers

raping Iraqi women, asserting, “The American people have

a right and responsibility to see the pictures.”

As WND reported, the photographs were produced by a group called Extreme Traffic. The site “Sex in War” was built around the Extreme Traffic

‘rape’ content. Select photos also were carried by

another site “Iraq Babes” and the hard rape site, but

all images were derived from “Sex in War.”

Ombudsman Chris Chinlund contended she still did not know the source of the photographs, but WND has copies of e-mails proving otherwise.

Chinlund wrote: “Various sources last week said the

photos displayed by Turner came from a pornography

website, and they may well have, although I could not

trace it to the source.”

The WND e-mails to Chinlund, reporter Donovan Slack

and editor Marty Baron gave the address of the “Sex in

War” site, from which the photos were taken. Select

photos also were carried on “Iraq Babes,” which has been

shut down following WND’s original report. But WND told

the Globe all the images were contained on the “Sex in

War” site and also gave the URL to the companion

marketing site.

In addition, on Wednesday, at the Globe’s request, WND walked

reporter Slack through part of the “Sex in War” site –

for which she paid a 5-day subscription – until she

could see two of the scenes shown by the Globe. Slack then was left to find the others.

When Slack realized the images were exact matches

with the porn shoots she said, “This is ridiculous!” and

quipped, “I’ll be working at Penthouse soon!”

Nevertheless, Chinlund had only this to say in

today’s Globe piece:

“I did find one news website with a note from a woman

identified as the porn site operator. She was quoted as

saying the images, shot in Hungary, had been removed

because they were used for anti-American purposes.”

The reference is to WND’s story about the shutting

down of “Iraq Babes,” but she avoided commenting about

the parent Hungarian site, “Sex in War,” which never has

been shut down, and as Chinlund repeatedly was told by

WND, is the source of all the images.

Also, the photo mix-up already has been covered

thoroughly in pornography industry news media.

In addition, Chinlund did not mention she was given

all of WND’s investigative pieces on the subject, which

provide a complete explanation of the origin of the

photos.

Editor Baron refused to speak with WND yesterday,

when told WND wanted to question him on why the Globe

was refusing to admit it knows the images came from a

porn website.

He also refused to answer e-mails indicating WND’s

surprise over the comments the Globe ombudsman made in a

story by Agence France-Presse in which

she implied she had no idea where the photos came from

and had “failed” to find their source.

Chinlund also did not respond to WND’s e-mail and

verbal messages, including this one:

“Since the Globe has known for over 24 hours that the

photos were taken from the porn site [“Sex in

War”], which was, contrary to your statement, never taken

down, I’d like to get your comments for publication.”

The rival Boston Herald published a story yesterday with the headline,

“Globe caught with pants down: Paper duped into running

porn photos.”

The Herald, which quoted from WorldNetDaily’s story,

said it covered Turner’s news conference, along with a

number of news outlets, including the Associated Press,

but “did not run a story after determining the photos

were highly suspicious.”

As the Herald reported, the pictures “showed hard-core

sex acts and genitalia. …In a large shot in the

paper’s early editions, pornographic details are clearly

visible. In later editions, the photograph was reduced,

making the images slightly more obscure.”

Meanwhile, the Globe reported today six of Boston’s 13 city councilors signed a letter condemning Turner for holding the news conference that featured the photos.

The letter, addressed to the press and public, described Turner’s actions as “hasty, of dubious intent, highly inflammatory and embarrassing to those of us who support our troops.”

The Globe’s story about the news conference said the “photographs contained no evidence indicating that the people in them were U.S. soldiers or that the photos were taken in Iraq.”

Today’s article concluded: “In an editor’s note yesterday, the Globe apologized for publishing a photograph taken at Turner’s news conference that showed the pictures.”

Read “Globe plays dumb to save face” in today’s WND.

Related stories:

Globe

publishes apology for fake ‘GI rape’ photos

Boston

Globe publishes
bogus GI rape pictures

U.S.

calls for Arab retractions

Fake

rape photos infuriate Arab world

Porn site depicting ‘GI rapes’ shut

down

Bogus GI rape photos used as Arab

propaganda

Note: Read our discussion guidelines before commenting.